fredagsfeeling.. ?

jajmen, det känns som en fredag men det är måndag? :O Mysigaste och mest avkopplande dagen. Hade inga läxor som jag var tvungen att göra när jag kom hem. Red ut en sväng tillsammans med Hildur. Hästarna gickjätte bra. Jag ska försöka börja skaffa pengar snart. Men hur vet jag inte, ;s. Mysig kväll med en sjuk bror mamma & pappa i föräldrarnas säng framför tvn för att kolla på idol. HEJJA JON! <3

Nu kollar jag på matakuten, letade lite och fick läsa om det med att skolmaten faktiskt har mindre näring än kattmat? jag har hört det förr men inte läst det och faktiskt fattat att det är så. Här kommer ett klipp från en gammal artikel ur afton bladet:



Bert Karlsson rasar mot svensk skolmat

Skolmat är sämre än kattmat.
Det visar nya laboratorietester.
– För jävligt, säger Bert Karlsson, 63, i kvällens ”Matakuten”.
Den mycket skrämmande upptäckten görs i ett danskt laboratorium.
På uppdrag av det nya TV4-programmet ”Mat-akuten” jämförs den klassiska svenska skolrätten köttbullar, brunsås och pulvermos med vanlig kattmat. Resultatet?


Bert får medhåll

Djurens föda innehåller nästan dubbelt så mycket D-vitamin och sexton gånger så mycket järn.                            – Jag visste att det var dåligt, men jag trodde inte att det var så illa, säger förre skivbolagskungen Bert Karlsson. Han får medhåll av Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket. Hon kallar resultatet beklagligt.
 
– Det är jätteviktigt att barnen får bra mat i skolan. Ibland är skollunchen tyvärr det enda lagade målet ett barn äter, säger hon. Under inspelningen av programmet har Bert Karlsson och de tre kockarna Melker Andersson, Paul Svensson och Carola Magnusson besökt skolor i hela Sverige.

”Gällivare hemskt”

– Gällivare är fruktansvärt. De har Sveriges sämsta och dyraste skolmat, säger Bert Karlsson. Vilka klarar sig bäst?
– Malmö är jättebra. Och Katarinaskolan på Söder i Stockholm. Sen finns det en bra skolor i Skultorp och Trollhättan.
Bert Karlsson tror att programmet blir startskottet på en landsomfattande förändring.
– Allt handlar om engagemang. Varenda skola i Sverige skulle kunna göra bättre mat, bara de lärde sig grunderna





d


Kommentarer
Postat av: bästis simon :D

Läste du inte det som stod i BLT för ett bra tag sen,

att hon som typ har koll på skolmaten sa att skolmaten var minst lika bra som hemma :o



Undra vad hon äter hemma :S

2009-09-29 @ 20:45:11
Postat av: simone ;P

Calle hade hittat ett kryp i maten idag me och päö hade hittat ett håstrå, är de äckligt elr? :S

2009-10-01 @ 20:05:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0